Nový šéf nášho najvýznamnejšieho exportéra Volkswagen Slovakia Albrecht Reimold vo svojom prvom rozhovore pre slovenské médiá.

Volkswagen si vybral opäť Slovensko. Budeme vyrábať aj elektrický up!

Slovenský závod európskej jednotky v predaji áut je najlepší závod v celom koncerne Volkswagen. "Ruku na srdce -- na Bratislavu som vždy hľadel s obdivom," tvrdí Reimold.



Ste novým šéfom bratislavského závodu Volkswagen. Ako vnímate túto zmenu?

Je to pre mňa veľmi pozitívna zmena. Teším sa, že môžem využiť moje doteraz nadobudnuté skúsenosti. Som nadšený skvelým prijatím, vynikajúcou štruktúrou a angažovanosťou pracovníkov závodu.

Ktoré oddelenie ste vlastne išli navštíviť ako prvé?

Plánovacie oddelenie. Najdôležitejšie je rozhodovať o budúcnosti už teraz. To sa deje práve tu. Návštevu tohto oddelenia som preto uprednostnil pred pohľadom na každodenné povinnosti.

Ešte donedávna ste boli človek, ktorý sa na slovenský závod Volkswagenu díval zvonku. Samozrejme, nie z pohľadu konkurencie, ale z pohľadu topmanažéra, ktorý dlhodobo pracuje pre Volkswagen. Tvrdí sa, že sme jeden z najlepších, ak nie dokonca najlepší závod celého koncernu. Vnímate to tak i po tom, čo už ste náš človek?

Ruku na srdce -- na Bratislavu som vždy hľadel s obdivom. Dosiahnuté výsledky a veľké úspechy tohto závodu hovoria samy za seba.

Je niečo, čo chcete na Volkswagene Slovakia zmeniť?

Staviame na dobre vybudovaných základoch. Vždy je tu však možnosť zlepšovať sa. Samozrejme, naďalej sa budeme snažiť o zvyšovanie produktivity, efektivity a o zlepšovanie procesov. Chceme byť aj naďalej na špici automobilového priemyslu a medzi najlepšími v celom koncerne. Treba o to bojovať každý deň. Veď určite poznáte porekadlo, ktoré hovorí, že kto sa prestane snažiť, tak jednoducho prehrá.

Aký cieľ ste si dali po príchode do Volkswagenu Slovakia?

Je to v prvom rade ďalší rozvoj štruktúr závodu. Rastieme v počte zamestnancov, vozidiel i produkčných štruktúr. To so sebou prináša veľa výziev. Som však presvedčený, že ich spoločne s našimi zamestnancami úspešne zvládneme a že si udržíme i upevníme si našu dobrú pozíciu.

Dnes je Volkswagen európskou jednotkou v predaji áut. Martin Winterkorn pred časom vyhlásil, že chcete poraziť japonskú Toyotu a byť prví v predaji áut na svete. Ako k tomu dopomôže Bratislava?

Ako jediný závod vyrábame autá New Small Family, ako aj vozidlá segmentu SUV -- Volkswagen Touareg, Touareg Hybrid, Audi Q7 a karosérie Porsche Cayenne. Každý deň vyrábame vozidlá v najvyššej kvalite, s dôrazom na detail, pre zákazníkov z celého sveta. To je náš príspevok ku koncernovým cieľom.

Volkswagenu Slovakia sa u nás posledné roky darí. Produkciu zvyšuje, pričom vlani vyrobil rekordný počet, približne 200-tisíc áut. Čomu pripisujete tento úspech?

Presné čísla za predchádzajúci rok zverejníme v marci. Ako som spomenul, disponujeme atraktívnym portfóliom modelov, máme kvalifikovaný tím, štíhle procesy a odvádzame kvalitnú prácu. Táto kombinácia stojí za úspechom Volkswagenu Slovakia.

Slovenské automobilky počas prvej vlny krízy tvrdo narazili, Volkswagen Slovakia najviac. Svet stojí pred druhou vlnou recesie. Bývalý šéf nášho závodu Andreas Tostmann v lete pre HN potvrdil, že výrobu na Slovensku zvýšite o polovicu. Pomôcť tomu majú nové modely. Stojíte za Tostmannovým názorom aj teraz, keď vidíte, čo sa v Európe deje?

Naďalej si stojíme za cieľom dosiahnuť plnú produkčnú kapacitu do konca roku 2012. Máme vynikajúce portfólio aj vďaka integrácii malých rodinných áut z radu New Small Family a existujúcej produkcie SUV vozidiel. Samozrejme, krízu netreba brať na ľahkú váhu a treba byť ostražitý. Ja ju však zatiaľ u nás nevidím a pokiaľ bude treba, dokážeme ju zvládnuť. Viete, hospodárstvo má aj svoju psychologickú zložku. Je dosť ľudí, ktorí sa na všetko pozerajú negatívne. Ja tvrdím, že musíte byť zamilovaný do úspechu, nie do zlyhania. Aj preto sa napríklad i kríza dá vždy zvládnuť pozitívnym spôsobom. Rok 2009 bol pre automobilový priemysel a svet skutočne výzvou, avšak tí, ktorí to dokázali využiť ako príležitosť, patria dnes k najlepším.

Plná produkčná kapacita znamená 400-tisíc áut v roku 2012?

Ako som povedal, na tomto našom cieli sa nič nezmenilo.

Ste Nemec. Ako sa dívate na to, čo sa deje s eurozónou?

V spoločenstve sú odjakživa slabší a silnejší partneri. Tí silnejší musia slabších podporiť, no dá sa to zvládnuť vždy iba po určitú hranicu. Pokiaľ sa táto hranica prekročí, poškodí to celý tím.

Volkswagen Slovakia získal podľa verejne dostupných zdrojov z enviroportálu novú investíciu -- prijmete 1 200 ľudí a preinvestujete miliardu do novej zvarovne. Ako to dnes vyzerá s investíciou? Kedy sa začne realizovať?

Do roku 2016 nepreinvestujeme na Slovensku len jednu miliardu, ale zhruba 1,5 miliardy eur. V súčasnosti investujeme 90 miliónov eur aj do novej lisovne. S novou lisovňou výrazným spôsobom prehĺbime našu produkciu. V štádiu plánovania sa nachádza aj nová zvarovňa, preto by som sa k nej zatiaľ bližšie nevyjadroval.

Aspoň dôvod, prečo sa pre nás Nemci opäť rozhodli?

Jednoznačne o tom rozhodli dobré výsledky, ktoré som už spomínal, a dôvera, ktorú do nás koncern vkladá.

V rámci tejto investície má k nám prísť i výskum. Ide o akúsi prvú lastovičku, keď zahraničný investor dá Slovensku výskum...

Tieto výskumné činnosti sa budú týkať ďalšieho zintenzívnenia výrobného procesu. Už dnes predstavujeme skutočný high-tech závod a nová generácia karosérií, ktoré budú naše vozidlá takpovediac obliekať, si vyžaduje nové výrobné metódy, ktoré takýmto spôsobom budeme vyvíjať.

Pred určitým časom sa riešila investícia do prvých elektrických áut z dielne Volkswagenu. Mali to byť automobily e-up! Keďže tieto vozidlá vyrábame my a zároveň i prví sme vyrábali pre koncern hybrid, zvažovalo sa, že e-up! získame. Doteraz to nikto nepotvrdil...

Máme už bohaté skúsenosti s elektromobilitou vďaka modelu Touareg Hybrid, ktorý úspešne vyrábame. Áno -- budeme vyrábať aj elektrický variant modelu up! -- e-up!.

Čo táto investícia z hľadiska zamestnanosti, preinvestovanej sumy, nových technológií bude pre nás znamenať?

Tisíc ľudí sme v roku 2010 prijali kvôli nonstop prevádzke, 1 500 ľudí sme potrebovali pre výrobu áut New Small Family. To však nestačilo a len nedávno sme sa rozhodli vytvoriť ďalších 650 miest, ktoré vzniknú vďaka tomu, že up!-y nabiehajú na tretiu zmenu výroby. Preto neustále pracujeme na vzdelávaní našich ľudí. Na implementáciu nových e-technológií do výroby budeme musieť vyškoliť približne 3 000 našich zamestnancov. Pokračovať v rozširovaní tímu plánujeme aj v budúcnosti.

S tými číslami o počte zamestnancov to už začína byť zmätočné... Koľko ľudí teda dnes zamestnávate a koľko budete zamestnávať koncom tohto roka -- aj vďaka výrobe e-up!ov?

Tieto čísla zverejníme na našej výročnej tlačovej konferencii.

Teda aspoň -- koľko sa do e-up! investuje a kedy sa spustí ich výroba?

Mnoho technológií už tu je -- vďaka výrobe hybridu a celkovo radu New Small Family. E-up! príde na trh už v roku 2013.

Na Slovensku mnohí podnikatelia čoraz hlasnejšie hovoria o korupcii. Zúri tu politická kauza Gorila, ktorá je o tom, ako podnikatelia platili politikov, navyše sa blížia voľby. Neprišli ste do pokojnej atmosféry. Ako to vnímate?

Krajiny, ktoré dosahujú hospodárske úspechy a sú atraktívne v očiach investorov, potrebujú jasné zákony a pravidlá. Ja osobne som zástancom jasných pravidiel. Len tie potom umožňujú aj podnikateľom rozvíjať úspešnú činnosť.

Volkswagen ako koncern odmieta korupciu. Úplne sa tomu však nedá predísť. Stretávate sa s korupciou?

V koncerne máme jednoznačné pravidlá, preto takéto praktiky odmietame. Ja som o niečom takom u nás nepočul a ani som sa s tým nestretol.

Ste na Slovensku krátko, no napriek tomu -- ktorá politická strana by mala vyhrať voľby? Alebo aspoň čo by mala mať v programe?

Od novej vlády je potrebné, aby zabezpečila kontinuitu a stabilný vývoj. Nová vláda by mala určiť jasné zákony a zároveň pokračovať v budovaní infraštruktúry.

Ako vnímate Slovákov ako ľudí i zamestnancov?

Samozrejme, najväčší rozdiel je jazyk, ale už sa učím a dokážem povedať slová ako dobrý deň či ďakujem. Ľudia to prijímajú pozitívne. Cítim sa tu veľmi príjemne a nestretol som sa s ničím negatívnym. Aj keď to pre mňa predstavuje veľkú zmenu, keďže som sem prišiel dočasne bez rodiny.

Pozdravom dobrý deň ste uvítali i mňa...

Treba byť otvorený voči kultúre, do ktorej človek ide. Pracoval som pre taliansku automobilku Lamborghini, ktorá patrí do našej koncernovej rodiny, pracoval som na projektoch v Číne i Indii. Riadim sa porekadlom, že ako sa do hory volá, tak sa z nej ozýva a nikdy som nezažil problémové prijatie do novej firmy. Keď je človek otvorený novej kultúre, potom aj jeho prijatie je pozitívne.

Naozaj vám na Slovensku nič neprekáža?

Zatiaľ naozaj nič s výnimkou toho, že mi tu chýba moja rodina. Na rozhodnutí pokračovať v kariére na Slovensku sme sa dohodli s mojou manželkou a deťmi. Dve z mojich štyroch detí ešte študujú na gymnáziu, nechcel som ich vytrhnúť zo súčasného prostredia.

Zmením tému. Ste nový topmanažér pôsobiaci na Slovensku. Kto je váš vzor v biznise?

Určite je to Martin Winterkorn (generálny riaditeľ koncernu Volkswagen AG -- pozn. HN). Obdivujem ho pre jeho angažovanosť a schopnosti, ktorými riadi celý koncern. Mal som príležitosť s ním dlho a aj dosť úzko spolupracovať. Je to môj vzor predovšetkým preto, lebo dokáže spájať globálny pohľad s detailnými znalosťami problematiky a technických aspektov.

Koľko hodín denne pracujete?

Práca je pre mňa zábavou. Pracujem podľa potreby -- niekedy 12, niekedy aj 16 hodín denne. Závisí to od potrieb firmy a treba počítať s tým, že i veľa cestujem. Zvyčajne prichádzam o siedmej a odchádzam o siedmej či ôsmej večer.

Kto je Albrecht Reimold

Albrecht Reimold (50) po ukončení vzdelania v odbore nástrojár výrobnej techniky študoval na Odbornej vysokej škole Heilbronn, kde získal titul inžinier v odbore zvárania. Svoju profesijnú dráhu začal v roku 1987 ako trainee v spoločnosti AUDI AG v Neckarsulme. V októbri 1993 prevzal vedenie zvarovne Audi A8 a následne v máji 1998 vedenie oblasti nového výrobného segmentu Audi A2. Od septembra 2002 viedol plánovanie výroby pre modely Audi A6 a Audi A8, ako aj pre športové Audi R8. Okrem toho bol zodpovedný za oblasť plánovania závodu v Neckarsulme. Medzinárodné skúsenosti získal v rámci kompetencie pre oblasť plánovania výroby medzinárodných prevádzok Čang-Čun v Číne a Aurangabad v Indii. Od 1. januára 2009 pôsobil na pozícii vedúceho závodu Audi v Neckarsulme.

Najnovšie príspevky

Nie je vložená žiadna reakcia (názor).