Zaplavené a údajne vyradené autá z Talianska jazdia aj po našich cestách

Niektoré zo zaplavených a údajne vyradených nových áut z talianskeho skladu jazdia po slovenských cestách. Na tento podvod upozorňuje Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident, ktorá na Slovensku vykonáva kontrolu originality (KO) vozidiel.

K udalosti došlo vo februári 2009, kedy boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën ešte pred ich uvedením na trh. Tieto autá francúzski výrobcovia vyradili z užívania a vylúčili ich z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené motorové vozidlá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. "Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili. Prax ale ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto motorových vozidiel objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované," zdôraznil Strelec. Zároveň predpokladá, že na Slovensku sú desiatky takýchto áut.

Ako príklad uvádza situáciu manželského páru z Mengusoviec. Polícia im totiž v júli tohto roka oznámila, že musia dať zošrotovať svoje vozidlo značky Citroën, nakoľko KO potvrdila, že ich auto patrí práve do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť zošrotované.

Zoznam všetkých predmetných vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme KO na Slovensku. V prípade, ak by sa teda takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o automobil protiprávne uvedený do premávky na pozemných komunikáciách.

Problém je však podľa Strelca v tom, že KO sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové autá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 kilometrov. Stačí čestné vyhlásenie, že ide o automobil spĺňajúci tieto kritériá a vozidlo sa na Slovensku kontrole originality vyhne. "Spomínané zaplavené vozidlá ale neboli pred ich dovozom na Slovensko registrované v žiadnej evidencii vozidiel, a preto išlo o jednotlivo dovezené nové autá, ktoré KO žiaľ nepodliehajú," vysvetľuje Strelec.

Od júna 2010 je zavedený nový druh KO – administratívna kontrola originality, ktorá sa však zatiaľ neuplatňuje. "Ak by sa administratívna KO vzťahovala na jednotlivo dovezené nové vozidlá, uvedený automobil by bol odhalený. Takto sa ale vozidlá dostali do evidencie a polícia majiteľov dodatočne postupne informuje," dodal Strelec.

Najnovšie príspevky

Nie je vložená žiadna reakcia (názor).