Radičová sklamala Rusov. Širokorozchodná nebude

Iveta Radičová potvrdila, že širokorozchodná železnica sa na Slovensku stavať nebude.

Širokorozchodná železnica sa na Slovensku stavať nebude. V rozhovore pre najnovšie vydanie týždenníka Plus 7 dní to povedala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS). Projekt trate z Ruska za takmer päť miliárd eur, ktorý presadzoval bývalý kabinet Roberta Fica (Smer-SD), stredopravá vláda nepodporila ani vo svojom programovom vyhlásení, napriek tomu však ešte chcela vyhodnotiť štúdiu realizovateľnosti.

"Nebude. Prekládka zostane v Čiernej nad Tisou," vyhlásila v rozhovore premiérka. Povedala tiež, že plánuje návštevu Moskvy, kde by téma železničnej trate mala byť jedným z bodov rokovaní. Dodala, že problém by chcela uzavrieť.

Železnica so širším, takzvaným ruským rozchodom koľají, mala umožniť dopravu tovarov cez slovenské územie od hranice s Ukrajinou až do Rakúska. Moskva dúfala, že sa tak zrýchli výmena tovarov medzi Európou a Áziou. Cena sa odhadovala na približne 4,6 miliardy eur. V súčasnosti na Slovensku širokorozchodná trať vedie z Ukrajiny cez pohraničnú obec Maťovské Vojkovce až ku Košiciam. Postavili ju ešte za socializmu. Železnicu využíva U.S. Steel Košice napríklad na dovoz železnej rudy.

Na vypracovaní štúdie realizovateľnosti sa dohodli ruské, ukrajinské, rakúske a slovenské železnice, úlohu zadali konzorciu vedenému nemeckou spoločnosťou Roland Berger. Pôvodne mali byť výsledky známe do polovice októbra, termín sa však podľa Hospodárskych novín predĺžil do 15. decembra, pretože štúdiu bolo údajne potrebné ešte doplniť.
Stredopravé strany tvoriace súčasnú vládnu koalíciu plány na výstavbu železnice kritizovali ešte za svojho pôsobenia v opozícii. Považovali ju za nevýhodnú a obávali sa prepúšťania v prekladisku tovaru v Čiernej nad Tisou. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) naopak tvrdil, že sa tak nestane. Zástancovia "ruskej" železnice tiež argumentovali, že ak Slovensko projekt odmietne, trať sa postaví v Maďarsku.

Najnovšie príspevky